Claude Deep Research: Fremtidssikring af Danmarks forsvar: Strategiske læringer fra Ukraines krig

 

Fremtidssikring af Danmarks forsvar: Strategiske læringer fra Ukraines krig

Forskningsrapport pr. 23. december 2025


1. Executive Summary

Hovedkonklusion: Ruslands invasion af Ukraine har fundamentalt ændret europæisk sikkerhed og afsløret kritiske kapabilitetsmangler i NATO-landene. Danmark har reageret med historiske forsvarsforlig og budgetforhøjelser, men står fortsat over for betydelige udfordringer i at omsætte investeringer til reel kampkraft. Denne rapport identificerer de vigtigste læringer fra Ukraine og oversætter dem til konkrete anbefalinger for det danske forsvar over tre tidshorisonter.

Bottom Line Up Front: Danmarks forsvar kræver omgående handling på fem kritiske områder: (1) massiv udvidelse af drone- og anti-drone-kapabiliteter, (2) genopbygning af elektronisk krigsførelse, (3) flerdoblede ammunitionslagre og produktionskapacitet, (4) reform af værnepligten med længere uddannelsestid og specialisering, samt (5) styrkelse af totalforsvaret med civil-militær integration. Forsvarsindustribase og innovationstempo er afgørende for dansk sikkerhed i de kommende årtier.

Kontekst og betydning

Krigen i Ukraine har demonstreret, at høj intensitetskrig mellem peer-modstandere er en reel mulighed i Europa. Den russiske trussel mod NATO forventes at stige over de kommende 5-10 år, efterhånden som Rusland genopbygger sine konventionelle styrker. Forsvarets Efterretningstjeneste vurderer, at Rusland aktuelt fører hybrid krig mod NATO og Vesten med stigende aggressivitet siden foråret 2025.

Danmarks geografiske placering – ved indgangen til Østersøen, med Bornholm som strategisk nøglepunkt og Arktis/Grønland som område af voksende geopolitisk betydning – gør fremtidssikring af forsvaret til en presserende national prioritet.

Centrale læringer fra Ukraine

Krigen har afsløret ti transformative indsigter:

  1. Droner dominerer slagmarken: FPV-droner forårsager op til 80% af russiske tab og har dræbt russisk panser for over $1,5 mia. siden september 2023
  2. Elektronisk krigsførelse er afgørende: Ukraine oplever det mest intense EW-miljø nogensinde – NATO har negligeret denne kapabilitet i 30 år
  3. Ammunitionsforbrug er eksponentielt højere end antaget: Rusland affyrer ~45.000 granater dagligt mod Ukraines ~14.600
  4. Mobilisering og udholdenhed afgør krige: Ikke kortvarige manøvrekrige, men langvarig udmattelse er realiteten
  5. Den transparente slagmark: Ubiquitær overvågning gør koncentration af styrker ekstremt farlig – tanks overlever i gennemsnit "3,5 minutter"
  6. Minefelter er tilbage: Rusland har anlagt felter på 500+ meter dybde med op til 5 miner pr. m²
  7. Luftevakuering er umulig: Helikopter-MEDEVAC er ikke realistisk i bestridt luftrum – langvarig førstehjælp kræves
  8. Innovationstempo er afgørende: Ukraine designer nye dronevarianter på uger, ikke måneder
  9. NCO-korps muliggør decentralisering: Professionelle sergenter er forudsætningen for mission command
  10. Civil-militær integration: Brave1-platformen og frivillige tech-bidrag har været afgørende for Ukraines modstandskraft

Danmarks udgangspunkt

Danmark har igangsat en historisk forsvarsopbygning:

  • Forsvarsforlig 2024-2033: ~190 mia. kr. over 10 år
  • Accelerationspulje: 50 mia. kr. i 2025-2026
  • Budget 2025-2026: Over 3% af BNP – langt over NATOs 2%-mål
  • Nyere anskaffelser: 43 F-35, 159 CV90, SAMP/T og NASAMS/IRIS-T luftforsvar

Men der resterer kritiske udfordringer:

  • Personelmangel: Intet regiment på fuld styrke; mangel på 10-33%
  • Luftforsvarsgab: Ingen operativ jord-til-luft kapacitet i 20 år (2004-2025)
  • Ammunitonslagre: Historisk underinvesteret; kunne opbruges på uger
  • EW-kapabiliteter: Begrænset offentlig information, men vurderet utilstrækkelig

2. Nøgletendenser fra Ukraine

A. Droner og ubemandede systemer

Tendens Evidens Kilde
FPV-droner er den primære tabspåfører 80% af russiske slagmarkstab skyldes droner Atlantic Council
Ukrainsk produktion skalerer massivt 1,5-2 mio. droner i 2024, mål: 4,5 mio. i 2025 CSIS
Prispunkt muliggør masseproduktion $200-1.000 pr. FPV-drone CSIS
Fiberoptiske droner omgår jamming Ny teknologi udviklet som modtræk mod EW Euro-SD
Naval droner har strategisk effekt Tvang russiske Sortehavsflåde væk fra Krim Multiple kilder
AI-styring øger treffsikkerhed Fra 10-20% til 70-80% med autonom navigation CSIS

Implikation: Hver dansk deling kræver organisk anti-drone kapabilitet. Forsvarsindustrien skal kunne masseproducere droner hurtigt.

B. Elektronisk krigsførelse

Tendens Evidens Kilde
Historisk intenst EW-miljø "Det mest tætte og farlige elektromagnetiske miljø nogensinde" NATO Air Chief Marshal Peach
Russisk EW-integration overlegen EW-kompagni på regiment/brigade-niveau, bataljon på division Irregular Warfare Journal
GPS-jamming reducerer præcisionsvåben GLSDB og andre GPS-styrede våben mindre effektive C4ISRNET
Ukrainsk EW neutraliserer droner ~8.000 russiske droner neutraliseret på én uge (juli 2024) Forsvarsministeriet, Ukraine
Kognitiv EW er næste generation AI/ML til maskin-hastighed respons påkrævet JAPCC

Implikation: Akut investering i EW-kapabiliteter. Træning i elektromagnetisk bestridt miljø essentiel.

C. Artilleri og ammunition

Tendens Evidens Kilde
Forbrug langt over fredstidsestimater 300-400 skud/kanon/dag i intensiv kamp Euro-SD
Rusland har volumenfordel 3:1 ratio i daglig affyring (45.000 vs. 14.600) Ukrainsk generalstab
NATOs lagre utilstrækkelige Ville opbruges på uger i peer-konflikt Euro-SD/RUSI
Produktionsopskalering tager år USA brugte 3 år på at tredoble 155mm-produktion CSIS
Præcisionsvåben kræver mængde Både GMLRS/HIMARS og konventionel ammunition nødvendig RUSI

Implikation: Minimum 30+ dages lagerbeholdning ved højintensitetsforbrug. Nordisk koordination om produktion via NORDEFCO++.

D. Luftforsvar

Tendens Evidens Kilde
Mobile systemer afgørende "Shoot-and-scoot" forhindrede russisk luftoverlegenhed Modern War Institute
Lagdelt forsvar nødvendigt MANPADS + SHORAD + strategiske systemer i kombination CSBA
Droner stiller cost-effektivitetsdilemma Dyre missiler mod billige droner er uholdbart JAPCC
AAA har fået renæssance Gepard effektiv mod Shahed-droner Army Recognition
Hverken side opnåede luftoverlegenhed Resulterede i positionskrig CSIS

Implikation: Flerlagd IAMD essentiel. Overvej radar-styret luftværnsartilleri til cost-effektiv drone-nedkæmpning.

E. Minekrig

Tendens Evidens Kilde
Minefelter langt dybere end doktrin 500+ meter dybde vs. 100-200m doktrinstandarder TRADOC
Minedensitet ekstrem Op til 5 miner pr. m² i blokeringsfelter US Army Armor School
Ukrainsk oprydningsudstyr overvældet 60% blev ikke-operativt i første brydningsforsøg War on the Rocks
Kombineret med droneovervågning Skaber letale "kill zones" RAND
Ukraine er nu verdens mest minerede land 11 af 27 regioner påvirket ICBL

Implikation: Træning skal forberede på dybe minefelter under persistent overvågning. Baltiske stater og Finland udvikler nu defensive minelinjer.

F. Logistik og mobilisering

Tendens Evidens Kilde
Just-in-time logistik er utilstrækkelig Kræver forsyningsreserver, ikke flow-optimering CSIS
Logistiknoder er sårbare HIMARS-angreb tvang russisk spredning CNA
Russisk mobilisering effektiv Fra 360.000 → 470.000 → 550.000+ soldater (2023-2024) CSIS
Ukraine: personelmangel kritisk Zelensky nævnte behov for 500.000 ekstra Multiple kilder
Reparationskæder afgørende Distribueret vedligeholdelse øger overlevelse RUSI

Implikation: Forsyningsbaseret logistik med forpositionerede lagre. Plan for angreb på havne, broer og jernbaner.

G. Innovation og adaptation

Tendens Evidens Kilde
Bottom-up innovation BRAVE1 gav 470+ tilskud til drone-startups Chatham House
Prototype-til-felt på uger Vs. vestlige flerårige anskaffelsescykler CSIS
Droner som ammunition Expendable, single-use design filosofi Jamestown Foundation
Lokalisering prioriteres Virksomheder med >50% lokale dele får langsigtede kontrakter Ukraine MoD
Open source accelererer Eksisterende computer vision-modeller genbruges CSET Georgetown

Implikation: Danmark må etablere hurtige kapabilitetsudviklingsspor og reducere bureaukrati i anskaffelser.


3. Implikationer for Danmark

3.1 Geografiske scenarier

Danmark står over for tre primære geografiske trusselsscenarier med forskellige kapabilitetskrav:

Bornholm og Baltikum

Trussel: Russisk militær angrebskapacitet mod Baltikum vurderes mulig inden 2027-2029 af flere efterretningstjenester. Kaliningrad udgør permanent base for Iskander-M missiler, S-400 luftforsvar og Østersøflåden. Suwalki-korridoren (65 km bred) er NATOs mest sårbare punkt.

Bornholms betydning: Øen betegnes som et "naturligt hangarskib" og kontrollerer adgang til Østersøen. Danmark har genetableret permanent militær tilstedeværelse med det nye 10. Regiment (500-900 soldater) og investerer i Lockheed Martin-radarer. Bornholm indgår i triangulært overvågningsnetværk sammen med Skagen og Færøerne.

Dansk kapabilitetsbehov:

  • Forstærket luftforsvar på/omkring Bornholm
  • Anti-skibsmissiler og kystnære forsvarssystemer
  • Robust kommando- og kontrolinfrastruktur
  • Hurtig forstærkningsmulighed via sø- og lufttransport
  • EW-kapabiliteter til droneforsvar
  • Værtsnationsstøtte til allierede forstærkninger

Arktis og Grønland

Trussel: Arktis er "mere militariseret end på noget tidspunkt siden Den Kolde Krig" ifølge Chatham House. Ruslands Nordflåde moderniseres, og Kina erklærer sig "nærarktisk stat". Trumps fornyet interesse i Grønland har skabt usikkerhed om amerikansk pålidelighed.

Danske investeringer:

  • Første Arktisaftale (jan. 2025): 14,6 mia. kr.
  • Anden Arktisaftale (okt. 2025): 27,4 mia. kr.
  • I alt: ~42 mia. kr. til Arktis/Nordatlanten

Specifikke kapabiliteter under anskaffelse:

  • 5 nye arktiske patruljevartsfartøjer (MPV80-klasse)
  • Nyt Joint Arctic Command hovedkvarter i Nuuk
  • Maritime patruljefly (potentielt via NATO-samarbejde)
  • Langtrækkende overvågningsdroner
  • Radar i Østgrønland
  • Undersøisk kabel Danmark-Grønland

Hybrid påvirkning på hjemmefronten

Aktuel trusselsvurdering (FE, oktober 2025):

Trusselskategori Niveau
Sabotage mod Forsvaret HØJ
Destruktive cyberangreb MIDDEL
Militære provokationer HØJ
Påvirkningsoperationer LAV
Konventionelt militært angreb INGEN

Seneste hændelser:

  • September 2025: Droner over Københavns Lufthavn – "det mest alvorlige angreb på dansk kritisk infrastruktur hidtil" (statsministeren)
  • December 2024: Vandforsysning i Køge hacket; pumptryk ændret
  • November 2024: Undervandskabler i Østersøen ødelagt af russisk "skyggeflåde"-tanker
  • Maj 2023: Største cyberangreb på dansk kritisk infrastruktur – 22 energiselskaber kompromitteret

Kapabilitetsbehov:

  • Styrket cyberforsvar og CFCS-ressourcer
  • Beskyttelse af kritisk infrastruktur (kabler, energi, transport)
  • Counter-drone systemer til civile installationer
  • Civil-militær koordination for resiliens
  • Informationsoperationer og strategisk kommunikation

3.2 Danmarks NATO-rolle

Danmark bidrager aktuelt med:

  • ~200 soldater til Enhanced Forward Presence i Estland
  • Kampbataljon (~800-1.200 soldater) i Letland under NATO MND-N
  • Baltic Air Policing med F-16 (skifter til F-35)
  • Ledelse af NATO Mission Iraq (2020-2022)
  • Integreres i NATO Defence Plan North-West under JFC Norfolk

Fremtidige forpligtelser:

  • Opbygning af tungere brigade (1. Brigade) til NATO Force Model
  • Bidrag til NATO Allied Reaction Force
  • Arktisk kapabilitet som dansk "niche"
  • Værtsnatiosstøtte ved allierede forstærkninger

3.3 Totalforsvar og samfundsresiliens

Krigen i Ukraine har demonstreret, at "samfundets modstandskraft" er afgørende. Finland og Sverige er førende modeller:

Finsk model: 50.500 beskyttelsesrum til 4,8 mio. mennesker; psykologisk robusthed prioriteres; tværministeriel koordination.

Svensk model: Totalförsvar genoplivet 2015; første nationale øvelse i 30 år afholdt 2019-2020; individuel borgerforpligtelse central.

Danske behov:

  • Opdatering af beredskabsplaner for civilt forsvar
  • Koordination mellem myndigheder og private aktører
  • Psykologisk forberedelse af befolkningen
  • Forsyningssikkerhed for kritiske varer
  • Reserve af sundhedspersonale og infrastruktur

4. Anbefalinger fordelt på tidshorisonter

4.1 Kort sigt: 0-5 år (2025-2030)

Overordnet mål: Hurtige gevinster, force regeneration, lager/beredskab, uddannelsesløft og procurement-reform.

A. Droner og anti-drone

Element Beskrivelse
Mål Etablere organisk anti-drone kapabilitet ned til delingsniveau; påbegynde national droneproduktion
Tiltag Anskaffelse af håndholdte jammere og SHORAD til alle kampenheder; etablering af dansk drone-innovationsklynge efter Brave1-model; kontrakter med danske/nordiske producenter
Afhængigheder Industriel kapacitet; NCO-uddannelse til drift; NATO-standardisering
Risici Forsinkelser i leverancer; personelmangel til betjening; teknologisk forældelse
Indikatorer % af enheder med organisk C-UAS; antal danske droner i produktion; træningsgennemførelse

B. Luftforsvar

Element Beskrivelse
Mål Lukke 20-årige luftforsvarsgab; etablere flerlagd IAMD
Tiltag Hurtig operationalisering af NASAMS/IRIS-T (2025); integration af SAMP/T NG; træning af luftforsvarsenheder; etablering af passivt forsvar (kamuflage, spredning)
Afhængigheder Leverancer fra leverandører; uddannelse af operatører; NATO-integration
Risici Leverandørforsinkelser; mangel på kvalificeret personel; budgetoverskridelser
Indikatorer Antal operationelle batterier; responstid; øvelsesresultater

C. Ammunition og lagre

Element Beskrivelse
Mål Opbygge minimum 30 dages lagerbeholdning ved højintensitetsforbrug
Tiltag Acceleration af anskaffelser via NORDEFCO++; genstart af Elling-fabrikken med Nammo; forpositionering af lagre; sikring mod angreb
Afhængigheder Nordisk industrikapacitet; finansiering; logistikinfrastruktur
Risici Produktionsflaskehalse; sikkerhedsproblemer ved lagring; inflation
Indikatorer Antal dages lagerbeholdning; produktionskapacitet (skud/måned); testet regeneration

D. Værnepligtreform

Element Beskrivelse
Mål Implementere 11-måneders værnepligt med specialisering; inkludere kvinder
Tiltag Uddannelseskurrikulum opdateret med Ukraine-læringer; genindfør sergent- og løjtnant-uddannelse; udvikle specialiserede spor (EW, cyber, logistik, sanitet); styrke reservekontraktordninger
Afhængigheder Rekrutteringssucces; instruktørkapacitet; faciliteter
Risici Lav motivation; frafald; konkurrence fra arbejdsmarkedet
Indikatorer Gennemførelsesrate; kompetenceniveau ved dimission; reservefremmøde

E. Procurement-reform

Element Beskrivelse
Mål Reducere anskaffelsestid fra år til måneder for udvalgte kapabiliteter
Tiltag Etabler "rapid capability pathway" med forenklet godkendelse; DevSecOps-tilgang til software; direkte feedback-loops mellem kampenheder og leverandører; delegeret indkøbsautoritet til lavere niveauer
Afhængigheder Politisk vilje; juridisk ramme; industriens agility
Risici Kvalitetsproblemer; korruption; interoperabilitetsproblemer
Indikatorer Gennemsnitlig anskaffelsestid; antal hurtigbaneprototyper; bruger feedback-score

4.2 Mellemlang sigt: 5-10 år (2030-2035)

Overordnet mål: Strukturændringer, kapabilitetsmodning, industrialisering og interoperabilitet.

A. Styrkestrukturudvikling

Element Beskrivelse
Mål Fuldt operativ tung brigade; territorialforsvarsstyrke; støttefunktioner på divisionsniveau
Tiltag Komplet opbygning af 1. Brigade med CV90/Leopard 2A7; etabler 12.000-mands territorialforsvarsstyrke; styrk logistik-, ingeniør- og EW-enheder; integrer droner organisk i brigadestrukturen
Afhængigheder Fulde leverancer af CV90/Leopard; personeltilgang; NATO-integrationskrav
Risici Vedvarende personelmangel; budgetbegrænsninger; ændrende NATO-prioriteter
Indikatorer Brigadereadiness; enhedsopfyldningsgrad; NATO-evaluering

B. NCO-korpsstyrke og specialisering

Element Beskrivelse
Mål Professionelt NCO-korps der muliggør mission command; specialiserede karrierespor
Tiltag Fireleddet NCO-uddannelsessystem (basis, mellem, avanceret, senior) efter NATO-standarder; specialistspor for EW, cyber, ISR, logistik, sanitet uden generalistrotation; konkurrencedygtige lønpakker; fastholdelsesprogrammer
Afhængigheder Løn- og vilkårsreform; uddannelsesfaciliteter; mentorkapacitet
Risici Afgang til civile job; kulturel modstand; ressourcemangel
Indikatorer NCO-fastholdelsesrate; specialistuddannelseskvoter; mission command-øvelsesresultater

C. Industribase og beredskab

Element Beskrivelse
Mål National produktionskapacitet til ammunition og droner; surge capacity
Tiltag Langsigtede kontrakter med Nammo, Terma, og nye aktører; dansk drone-industriklynge med statslig støtte; modulære produktionsfaciliteter; koordination via NORDEFCO++ og EU ASAP/EDIP
Afhængigheder Investering; arbejdskraft; forsyningskæder for råmaterialer
Risici Økonomiske svingninger; afhængighed af udenlandske komponenter; eksportkontrolbegrænsninger
Indikatorer Produktionsvolumen; tid til surge-aktivering; forsyningskædesikkerhed

D. EW og kognitiv krigsførelse

Element Beskrivelse
Mål Fuldt integreret EW i manøvredoktrin; kognitiv EW-kapabilitet
Tiltag EW-kompagni på brigadeniveau; AI-baseret jamming/detection; træning i elektromagnetisk bestridt miljø; frekvens-hoppende radioer som standard; GPS-alternativer (inertial navigation)
Afhængigheder Teknologisk udvikling; NATO EW-koalition (Tyskland/Sverige); uddannelse
Risici Modstanderens modtræk; kompleksitet; interoperabilitetsproblemer
Indikatorer EW-enhedsoprettelse; øvelsesresultater i EW-miljø; operatørcertificering

E. Totalforsvar og resiliens

Element Beskrivelse
Mål Helhedssamfundstilgang til forsvar; civil-militær integration
Tiltag Opdateret civilforsvarsprogramkur; kommunale øvelser i krigsscenarier; psykologisk robusthedstræning; forsyningssikkerhed for kritiske varer; integration af civilservice
Afhængigheder Tværministeriel koordination; kommuner og regioner; private aktører
Risici Politisk fragmentering; manglende folkelig opbakning; budgetkonkurrence
Indikatorer Antal øvelser; beredskabsplaner opdateret; forsyningsreserver

4.3 Lang sigt: 10-20 år (2035-2045)

Overordnet mål: Fremtidige teknologier, doktrin- og organisationsudvikling, strategisk robusthed.

A. Autonome systemer og AI

Element Beskrivelse
Mål Integration af autonome systemer på tværs af domæner; AI-drevet beslutningsstøtte
Tiltag Udvikle sværm-kapabiliteter; human-machine teaming doktrin; Collaborative Combat Aircraft (CCA) til F-35; autonome sensor-shooter-løkker med menneskelig kontrol; AI til ISR-analyse og logistikoptimering
Afhængigheder Teknologisk modenhed; etiske rammer; NATO-standardisering
Risici Fjendtlige modtræk; etiske dilemmaer; teknisk kompleksitet
Indikatorer Operationelle autonome systemer; AI-integrationsgrad; testudfald

B. Directed energy og hypersonisk forsvar

Element Beskrivelse
Mål Cost-effektivt C-UAS via laser; forsvar mod hypersoniske trusler
Tiltag Følge UK DragonFire og US DE M-SHORAD programmer; investere i 50kW+-klasselasere til C-UAS; bidrage til NATO hypersonisk forsvarsprogrammer; termisk håndtering og SWaP-løsninger
Afhængigheder International teknologiudvikling; energiinfrastruktur; NATO-samarbejde
Risici Teknologiske barrierer; høje omkostninger; atmosfæriske begrænsninger
Indikatorer Teknologisk modenhed; testresultater; cost-per-engagement

C. Rumbaserede kapabiliteter

Element Beskrivelse
Mål Bidrag til NATO space domain awareness; sikker rumkommunikation
Tiltag Investere i EU/NATO rumprogrammer; satellitkommunikation til langdistance droneoperationer; integration af kommercielle satellitbilleder; rumdomæne-awareness kapabilitet
Afhængigheder EU/NATO-programmer; kommercielle partnerskaber; finansiering
Risici Rumvåbenkapløb; sårbarheder; høje omkostninger
Indikatorer Bidrag til NATO rumdomæne; kommunikationsredundans; ISR-dækning

D. Doktrinær evolution

Element Beskrivelse
Mål Doktrin tilpasset transparent slagmark, distribuerede operationer og EW-dominans
Tiltag Rekoncipere rekognoscering som distribueret sensor-shooter kapabilitet; integrere EW tæt i manøvredoktrin; udvikle modstandsdygtig spredning som standardpostur; kamuflage, decoys og vildledning som kernekompetence
Afhængigheder NATO doktrinudvikling; uddannelsessystem; kulturændring
Risici Institutionel inerti; misfortolkning; inkonsistens med allierede
Indikatorer Doktrindokumenter opdateret; øvelsesintegrering; feedback fra enheder

E. Strategisk robusthed

Element Beskrivelse
Mål Modstandsdygtighed mod langvarig konflikt og strategisk pres
Tiltag Forsvarsindustribases surge-kapacitet etableret; mobiliseringsplaner testet regelmæssigt; befolkningens psykologiske modstandskraft styrket; redundante forsyningskæder; alliance-diversificering (Nordic + NATO + EU)
Afhængigheder Langsigtet politisk konsensus; økonomisk kapacitet; international konjunktur
Risici Politiske skift; økonomiske kriser; allianceudfordringer
Indikatorer Surge-kapacitet testet; mobiliseringsøvelser; befolkningssurveys om robusthed

5. Prioriteringsmodel

Følgende tabel rangerer 15 kritiske initiativer efter effekt, tid til effekt, omkostningsniveau, gennemførlighed og risiko:

Rang Initiativ Effekt Tid til effekt Omkostning Gennemførlighed Risiko
1 Ammunitionslagre (30+ dage) ★★★★★ 2-3 år Høj Høj Lav
2 Anti-drone kapabilitet til enheder ★★★★★ 1-3 år Middel Høj Middel
3 Luftforsvarssystemer operationelle ★★★★★ 1-2 år Meget høj Høj Lav
4 Værnepligtreform (11 mdr. + kvinder) ★★★★☆ 2-4 år Middel Høj Middel
5 NCO-korpsstyrke ★★★★★ 3-5 år Middel Middel Middel
6 EW-kapabilitet på brigadeplan ★★★★☆ 3-5 år Høj Middel Middel
7 Rapid capability pathway ★★★★☆ 1-2 år Lav Middel Middel
8 Dansk droneproduktion ★★★★☆ 2-4 år Høj Middel Høj
9 1. Brigade fuld operationalitet ★★★★☆ 4-6 år Meget høj Høj Middel
10 Territorialforsvarsstyrke (12.000) ★★★☆☆ 3-5 år Middel Middel Middel
11 Arktiske patruljekapabiliteter ★★★☆☆ 3-6 år Høj Høj Lav
12 Totalforsvarsreform ★★★☆☆ 3-5 år Middel Middel Middel
13 Cyber- og hybridforsvar ★★★★☆ 2-4 år Middel Middel Høj
14 Autonome systemer/AI integration ★★★★★ 5-10 år Høj Lav Høj
15 Directed energy våben ★★★☆☆ 8-15 år Meget høj Lav Høj

Legende: ★ = minimal effekt/prioritet → ★★★★★ = maksimal effekt/prioritet

Prioriteringsrationale

Øverste tier (rang 1-3): Disse initiativer adresserer de mest akutte kapabilitetsmangler identificeret i Ukraine-krigen og Danmarks nuværende situation. Ammunitionslagre og luftforsvar er eksistentielle mangler; anti-drone er den mest presserende læring fra slagmarken.

Andet tier (rang 4-7): Fundamentale strukturreformer der muliggør kapabilitetsudbygning over tid. NCO-korps og værnepligtreform er forudsætninger for kvalitativ forbedring; EW og rapid capability pathway adresserer Ukraine-læringer direkte.

Tredje tier (rang 8-12): Vigtige men mindre akutte initiativer, eller initiativer med længere tidshorisont. Droneproduktion kræver industriopbygning; territorialforsvar og arktisk kræver tid.

Fjerde tier (rang 13-15): Langsigtet transformation med høj usikkerhed men potentielt transformativ effekt.


6. Implementerings-roadmap

6.1 Governance-struktur

Politisk niveau:

  • Forsvarsforligspartierne: Ansvar for overordnet retning og bevilling
  • Forsvarsudvalget: Parlamentarisk kontrol og opfølgning
  • Regeringen/Forsvarsministeren: Strategisk ledelse og prioritering

Strategisk niveau:

  • Forsvarskommandoen: Overordnet militær implementering
  • Forsvarsministeriet: Policy, anskaffelser, HR-strategi
  • Forsvarets Materieltjeneste: Procurement-reform og leverandørkoordinering
  • Styrket tværministeriel koordination: For totalforsvarsintegration (Statsministeriet, Beredskabsstyrelsen, regioner)

Operativt niveau:

  • Værnskommandoer (Hær, Søværn, Flyvevåben): Kapabilitetsudvikling og træning
  • Innovationsenhed: Ny enhed efter Brave1-model til rapid capability development
  • NORDEFCO-koordination: Nordisk integration og fælles anskaffelser

6.2 Milepæle

År Kritiske milepæle
2025 Første NASAMS/IRIS-T batterier operationelle; værnepligtreform implementeret (11 mdr. + kvinder); accelerationspulje udmøntet
2026 Alle 27 oprindelige F-35 leveret; anti-drone systemer til minimum 50% af kampenheder; Elling ammunitionsfabrik genstartet
2027 SAMP/T NG operationelt; 1. Brigade grundstruktur komplet; NCO-uddannelsesprogram fuldt implementeret
2028 Fuld CV90-leverance afsluttet; EW-kompagni etableret; territorialforsvarsstyrke på 6.000
2029 43 F-35 fuldt operationelle; 30 dages ammunitionslager; arktiske patruljeevner styrket
2030 1. Brigade fuldt operationel som NATO Force Model Tier 2; territorialforsvar på 12.000; totalforsvarsoevelse
2035 Dansk droneproduktion: 30.000+ enheder årligt; autonome systemer i regimentsniveau; directed energy C-UAS prototypetest

6.3 Kompetenceudvikling

Kritiske kompetenceområder:

  1. EW-specialister: Etabler dedikeret uddannelsesspor; samarbejde med NATO EW-koalition (Tyskland/Sverige)
  2. Droneoperatører og -teknikere: Hurtig uddannelsesprogramm (dage til uger, ikke måneder)
  3. Cyber-personel: Styrk CFCS og militære cyberenheder; konkurrencedygtige vilkår
  4. NCO-korps: Fireleddet uddannelsessystem; mentor-programmer; karriereincitamenter
  5. Sanitetspersonale: Træning i "prolonged field care" uden helikopter-MEDEVAC
  6. Logistikeksperter: Distribueret logistik under angreb; reparationskæder
  7. AI/ML kompetencer: Softwareudviklere og datavidenskab til forsvarssektoren

Uddannelsespartnerskaber:

  • NATO DEEP-programmet (NCO-udvikling)
  • JATEC i Bydgoszcz (Ukraine lessons learned)
  • Nordiske forsvarskollegier (fælles kurser)
  • Civile tech-virksomheder (AI, droner)

6.4 Ændringsledelse

Centrale udfordringer:

  1. Kulturel modstand: Skift fra fredstidsfokus til højintensitetsforberedelse
  2. Bureaukratisk inerti: Reform af anskaffelsesprocesser kræver juridiske og procedurale ændringer
  3. Personelmangel: Alle initiativer begrænses af rekruttering og fastholdelse
  4. Budgetpres: Selv med historiske stigninger er prioritering nødvendig
  5. Alliancekoordination: Balance mellem national handlefrihed og NATO-integration

Mitigationsstrategier:

  • Kommunikation: Klart narrativ om hvorfor transformation er nødvendig (Ukraine-læringer, FE-trusselsvurdering)
  • Quick wins: Synlige succeser i første 1-2 år bygger momentum
  • Incitamentstrukturer: Løn, karriere og vilkår der tiltrækker og fastholder
  • Tværpolitisk konsensus: Sikre bred opbakning uanset regeringsskift
  • Benchmarking: Regelmæssig sammenligning med nordiske allierede og NATO-standarder

7. Bilag: Kildeliste med annotation

Primære kilder (meget høj troværdighed)

Kilde Type URL/Reference Annotation
CSIS (Center for Strategic and International Studies) Tænketank csis.org Førende amerikansk sikkerhedspolitisk tænketank. Omfattende fieldwork i Ukraine med førstehåndsinterviews. Særligt stærk på teknologi og kapabilitetsanalyse.
RUSI (Royal United Services Institute) Tænketank rusi.org Britisk forsvarsforskningsinstitut med dyb ekspertise. Udgivet flere definerende rapporter om industriel krig og Ukraine-læringer.
Forsvarss Efterretningstjeneste (FE/DDIS) Officiel kilde fe-ddis.dk Officiel dansk efterretningstjeneste. Trusselsvurderingen (oktober 2025) er autoritativ for dansk planlægning.
Forsvarsministeriet Danmark Officiel kilde fmn.dk Officiel kilde til forsvarsforlig, budgettal og anskaffelser. Højeste troværdighed for danske forhold.
NATO publikationer Officiel kilde nato.int Officielle doktriner, standarder (STANAGs) og politikdokumenter. Autoritativ for allianceforhold.
European Commission (forsvarsindustri) Officiel kilde ec.europa.eu Officielle EU-initiativer (ASAP, EDIRPA, EDIP). Autoritativ for europæisk industripolitik.

Sekundære kilder (høj troværdighed)

Kilde Type Annotation
Atlantic Council Tænketank Amerikansk tænketank med stærk Europaekspertise. God på policy-anbefalinger og transatlantiske forhold.
ICDS (International Centre for Defence and Security, Estland) Tænketank Estisk tænketank med dyb ekspertise i baltisk sikkerhed og russisk trussel.
Carnegie Endowment Tænketank Førende international tænketank. Stærk analytisk kvalitet på europæisk sikkerhed.
RAND Corporation Forskningsinstitut Amerikansk forsvarsforskning. Metodisk rigorøs, men kan have US-bias.
Modern War Institute (West Point) Militær akademisk Amerikansk militærakademi. Stærk på taktiske og operationelle læringer.
War on the Rocks Fagmedie Kvalitetsmedie for sikkerhedspolitik. Skrevet af praktikere og eksperter.
JAPCC (Joint Air Power Competence Centre) NATO-institution NATO-institution for luftmagt og EW. Autoritativ for doktrin.
Oryx OSINT Dokumenterer verificerede udstyrstab. Høj metodisk stringens for losses-data.
OSW (Centre for Eastern Studies, Polen) Forskningsinstitut Polsk institut med dyb ekspertise i Rusland og østeuropæisk sikkerhed.

Tertiære kilder (middel-høj troværdighed)

Kilde Type Annotation
Defense News Fagmedie Amerikansk forsvarsmedie. God på anskaffelser og industri. Verificer med primærkilder.
Breaking Defense Fagmedie Amerikansk forsvarsmedie. Hurtig dækning men verificer altid.
Janes Fagmedie Førende forsvarsefterretningstjeneste. Høj teknisk kvalitet.
High North News Fagmedie Norsk medie om arktiske forhold. God regionaldækning.

Metodisk note

Denne rapport bygger på offentligt tilgængelige kilder. Følgende begrænsninger gælder:

  1. Klassificerede forhold: Rapporten undgår spekulationer om klassificeret information
  2. Operativ detalje: Ingen konkrete procedurer eller TTP'er (taktikker, teknikker, procedurer)
  3. Krydsverifikation: Centrale påstande er så vidt muligt verificeret med minimum 2 uafhængige kilder
  4. Usikkerhed markeret: Hvor data er ufuldstændige eller modstridende, er dette noteret
  5. Tidsmæssig begrænsning: Rapporten afspejler situationen pr. 23. december 2025; forhold kan ændre sig

Særlig usikkerhed gælder for:

  • Præcise ammunitionsforbrugsniveauer (varierer med kilden)
  • Fremtidige produktionskapaciteter (estimater)
  • Russiske tab (Ukraine og OSINT-tal kan afvige)
  • Tidslinjer for teknologisk modenhed (directed energy, fuld autonomi)

Denne rapport er udarbejdet på basis af åbne kilder pr. 23. december 2025. Den udgør ikke officiel dansk forsvarspolitik og er udelukkende til analytiske formål.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

De fem forbandede år

En amerikansk ø med 68 inuitter kan måske lære grønlænderne noget?

Deep Research: Prisudvikling på fadøl og bagerbrød (2020-2025)